تودِلیتودِلی، تا این لحظه: 9 سال و 6 ماه و 24 روز سن داره

...حاصل عشق مامان و بابا...

...جلسۀ ششم کلاس بارداری (غربالگری مادر)...

1393/5/26 11:28
نویسنده : ...مامی مریم...
3,134 بازدید
اشتراک گذاری

   این جلسه، جلسۀ خوبی بود توی این جلسه مادر رو غربالگری میکنن و با یه تست و چند تا سؤال شرایط روحی مادر رو بررسی میکنن که خدایی نکرده دچار افسردگی دوران بارداری نشده باشه، این تست انجام شد و نتیجۀ اون هفتۀ آینده اعلام میشهچشمک

   انسان ها در تمامی مراحل زندگیشون در حال تغییر کردن هستند، زمانی که شما وارد مدرسه میشید، وقتی به دبیرستان میرید، زمانی که پا به دانشگاه یا محل کار میزارید، وقتی که ازدواج میکنید و یا وقتی که موجودی رو توی وجودتون پرورش میدین، بنابراین تغییر یه عامل جدانشدنی از زندگی ما انسان هاست، تغییر همیشه با تنش همراهه.

   نگاه انسان ها به بارداری متفاوته، بعضی ها به بارداری، زایمان، مادر شدن احساس های مثبتی دارند ولی افرادی هم هستند که دچار تنش میشن، آیا از عهده اش بر میام؟ الان وقتش بود؟ من میتونم مادر خوبی برای فرزندم باشم؟ و...

   تنش اگر کنترل نشه میتونه اضطراب و افسردگی رو بوجود بیاره که شایعترین تنشه دوران بارداریه، البته در میزان کم طبیعیه چون به هر حال در شما تغییر بزرگی رخ میده و مسلماً شما دچار تنش خواهید شد، امّا اگر این تنش زیاد باشه و تبدیل به اضطراب یا افسردگی بشه هم برای مادر و هم جنین مضره، مادر مضطرب و افسرده، کودک مضطرب و افسرده به دنیا میارهغمگین

   بهتره بدونین که استرس زمانی بوجود میاد که ما نمیتونیم آینده رو نسبت به موضوع خاصی پیش بینی کنیم، اضطراب در سطح کم میتونه مفید باشه چون یک علامت هشداره، یک آلارم، امّا اضطراب و استرس زیادی فشار خون رو بالا میبره، فرد دچار سردردهای شدید میشه، باعث بالا رفتن قند و بروز دیابت میشه، فعّالیّت کبد رو افزایش میده، باعث طپش قلب میشه، قدرت ادراک رو مختل میکنه، فرد بیقرار میشه و تمامی اینها برای بدن انسان مضره، وقتی استرستون زیاده بارها صداتون میکنن ولی نمیشنوین، وسایلتون را جا میزارید، وسایلتون رو گم میکنید و... بچه هایی که از مادرهای مضطرب متولد میشن، بیقرارن، ناآرومن، استرسی و مضطربن، پس به خودتون و فرزندتون آرامش رو هدیه بدین، برای اینکه نسل بهتری داشته باشین باید دوران بارداری آرومی رو سپری کنیدچشمک

   عواملی که باعث بروز استرس و اضطراب در دوران بارداری میشه عبارتند از؟

1- نگرانی زیاد نسبت به آینده (من از عهده اش بر میام؟)

2- حمایت نشدن (همسر یا دیگر اعضاء خانواده در این راه شما رو حمایت نکنن)

3- تعارض ( نمیدونین این بچه رو میخواین یا نه...)

4- وضعیت اقتصادی پایین

5- بارداری ناخواسته

6- اعتماد به نفس پایین

7- افکار و احساس منفی نسبت به بارداری

و ...

   اضطراب میتونه باعث سقط جنین و خونریزی بشه، زایمان زودرس از نشانه های اضطراب دوران بارداریه، حتی تهوع و ویار زیاد در اوایل بارداری میتونه براتون اضطراب رو به همراه داشته باشه که تا کی این وضعیت ادامه داره؟ چرا وزنم داره میاد پایین؟ تا کی نمیتونم هیچی بخورم؟ چرا من همش حالم بده؟ چرا انقدر دارم بدهیکل میشم؟ و...

   بنابراین 2 بار غربال مادر در طول بارداری و یکبار در هفتۀ 6 تا 8 بعد از زایمان ضروریه، چون اضطراب و افسردگی دوران بارداری حتی بعد از زایمان هم میتونه همراه شما باشه حتی افزایش هم پیدا کنه.

   افکار منفی، احساسات منفی رو به بار میاره، بنابراین سعی کنید افکار منفی رو از ذهنتون دور کنید، باید خطاهای ذهنیتون رو پاک کنید، توجّه کنید که افسردگی در زنان 2 برابر مردهاست، بنابراین به علائم افسردگی خوب دقت کنید.

   علائم افسردگی عبارتند از:

   توجه داشته باشین زمانی به یک فرد افسرده گفته میشه که حداقل 5 تا از موارد زیر رو دو هفته پشت سر هم داشته باشه، نه اینکه فقط یک مورد رو داشته باشه یا دو روز این علائم رو داشته باشه بعد خوب بشه، چون به هر حال پیش میاد که آدم یه روزایی حتی حال خودش رو هم نداشته باشه بنابراین حداقل 5 تا از این موارد دو هفتۀ مداوم باید در فرد وجود داشته باشهسکوت

1- خُلق افسرده (خُلق حس درونیه فرده نه اون چیزی که دیگران میبینن، حسی که از درون وجود داره) خُلق غمگین، ناامید، بی حوصله.

2- از دست دادن علاقه نسبت به چیزی که دوسش داشتین ولی دیگه ندارین، (مثلاً: همیشه دوست داشتین به موزیک گوش بدین ولی الان از صدای موزیک عصبی میشین یا...)

3- احساس گناه داشتن (یه اتفاقی سالها قبل افتاده و شما خودتون رو به خاطر اون اتفاق مقصر میدونین و الان بعد از سالها مدام به اون اتفاق فکر میکنین و خودتون رو سرزنش میکنید، به نوعی درگیر گذشته میشید)

4- به مرگ و خودکشی فکر میکنید.

5- انرژی ندارین، اصلاً حال ندارین، حتی نمیتونین بلند شین دوش بگیرین، همش دلتون میخواد ولو باشین.

6- خوابتون بهم میریزه یا خیلی زیاد میخوابید یا اصلاً خواب به چشماتون نمیاد.

7- اشتهاتون تغییر میکنه یا خیلی کم خوراک یا خیلی پُرخور میشید.

8- به صورت چشمگیری تغییر وزن میدید، تو مدت زمان خیلی کوتاه بیش از حد چاق یا لاغر میشید.

9- نمیتونین درست تصمیم بگیرین، تمرکز ندارین، نمیدونین میخواین برین بیرون یا نه؟ نمیتونین تصمیم درست بگیرین.

 

   اگر 5 تا از این عوامل 2 هفته در فردی وجود داشته باشه یعنی اون فرد داره دچار افسردگی میشه، افسردگی حتی میتونه به صورت ارثی باشه، افرادی که آدمهای افسرده رو کنار خودشون دارن به مرور افسرده میشن، امّا فقط 5% افسردگی ها حاد میشه و نیاز به درمان دارویی داره.

   مادر افسرده به خودش هم توجّه نمیکنه، چطور میتونه به فرزندش توجّه کنه؟!؟ خصوصاً سه سال اوّل و مخصوصاً یک سال اوّل که فرزند به شدّت نیازمنده توجّه هستسکوت

   مادر افسرده فرزند کم وزن به دنیا میاره، بچه های این مادرها هوش هیجانی پایینی دارن، زیاد گریه میکنن، 80% مادران بعد از زایمان گریه میکنن، غمگین میشن، اضطراب دارن خصوصاً در زایمان اوّل، بی خواب میشن، تمرکز ندارن ولی این حالت زودگذره و مادر خیلی زود خوب میشه و به این موضوع میگن: اندوه بارداریغمگین یه نفر که تو وجودتون بوده حالا دیگه نیست، خیالتون راحت بود وقتی توی دلتونه مواظبش هستین ولی الان نگرانشین، این اندوه اگر بیش تر از دو هفته ادامه پیدا کنه تبدیل به افسردگی میشه، به خاطر همین غربال مادر در هفتۀ 6 تا 8 پس از زایمان هم ضروریه، افسردگی بعد از زایمان روی عملکرد مادر تأثیر منفی میزاره، تعامل مادر و کودک رو کم میکنه، چون مادر حوصله نداره کودک رو از خودش دور میکنه و دلبستگی کودک به مادر کم میشه، مادر افسرده یا کاملاً به نوزادش بی تفاوت میشه یا خیلی تو کارش دخالت میکنه حتی یک وسیله در اختیار نوزاد قرار نمیده تا بتونه با اون بازی کنه و با همین کار باعث کم هوشی بچه میشه، بهترین حالت کارکرد مغز زمانیه که سمت چپ مغز کار میکنه، مادر افسرده فعّالیّت سمت راست مغزش بیشتره و باعث میشه نوزاد هم فعّالیّت سمت راست مغزش بیشتر بشه و این موضوع باعث بیش فعّالیه کودک میشه، تن صدای آدم های افسرده همیشه پایینه، نوسان و هیجان نداره، همیشه آروم صحبت میکنن و شما با آرومی صداشون آرامش نمیگیرین بلکه بیشتر دچار اضطراب میشین.

   بنابراین حواستون به خودتون باشه، توی این دوران هر کاری برای خودتون انجام بدین در واقع برای فرزندتون انجام دادین، به سلامتیتون اهمّیّت بدین و اگر احساس غمگینی دارین حتماً با پزشک و مشاور این امر در میون بگذاریدچشمک

   امیدوارم هیچ کدوممون دچار افسردگی زایمان و پس از زایمان نشیم، نتیجه تست من هم هفتۀ آینده مشخص میشهخندونک یه تست هم احتمالاً هفتۀ 34 بارداری انجام میشه و بعد از زایمان هم یک تست ازمون گرفته میشهآرام

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

tina
26 مرداد 93 12:10
خب من الان از خودم تست گرفتم . افسرده نيستم اما واقعا چقدر بده فكر كن يكي ،دو هفته مداوم پنج تا ازين علائمي كه گفتي رو داشته باشه كلا زندگيش مختله كه بيچاره نينيش انشاله كه همه مامانا سالم باشن تا نيني هاي سالمي بدنيا بيارن خدا همه مامانا رو واسه نيني هاشون حفظ كنه ماماناي ما رو هم واسمون سالم و سلامت نگه داره آمين و همچنان ممنون از اينكه وقت ميذارين مادر و دخمل دوتايي به ما آموزش ميدين انشاله هميشه سلامت و شاد و تندرست باشين
...مامی مریم...
پاسخ
منم طبق نظریات خودم افسرده نیستم خدا رو شکر خدا رو شکر که تو هم افسرده نیستی آره خیلی بده اصلاً افراد افسرده دیگران رو هم بیحال میکنن انشالله بچۀ من فکر کنم کلاً دانشمند میشه، فکر کن هم کلاسهای بارداری هم کلاس های دانشگاه یکی از خانوما وقتی میاد کلاس بچه اش کلی بی قراری میکنه، لگد میزنه و... بهش گفتم: فکر کنم بچه ات از اونایی میشه که مجبوری خودتم باهاش مشق بنویسی و به زور ببریش مدرسه میگه: آره خودمم از مدرسه خوشم نمیاد دخترمم همینطوره در کنار دوستان خوبی مثل شما تینا جونم
تينا
26 مرداد 93 14:26
عاشگتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم
مادر
28 مرداد 93 15:53
سلام وب جالبی دارید وجالبتر اینکه نوبت زایمان من 1روز دیرتر از شماست. کنجکاو شدم بدونم تا الان برای سیسمونی دختر گلت چقد هزینه کردی؟ شما جشن سیسمونی هم میگیرید؟ من هنوز هیچی نخریدم قراره هفته آینده یکدفعه بریم برا خرید همه رو یکجا برداریم .
...مامی مریم...
پاسخ
سلام عزیزم، خیلی خوش اومدی ااا چه خوب پس نی نی هامون همزاد میشن تودلی شما هم دختره؟ عزیزم من همۀ قیمت ها رو توی وبلاگ گذاشتم و لوازم اصلی رو هنوز نخریدم، تنها چیز بزرگی که خریدم تختش بود که شد یک میلیون و صد و پنجا با تشکش، البته از این مدل تخت میشه قیمت های پایینتر هم انتخاب کرد ولی چون دو منظوره است و تا نوجوانی هم کاربرد داره من ترجیح میدادم جنس بهتر بخرم که تا اونموقع دوام داشته باشه بقیه اش هم که لباس خریدم فکر کنم تا الان شده 500 تومن راستش با هم حساب نکردم ولی قیمت تک تکشون توی وبلاگ هست توی این یکی دو هفته هم احتمالاً میرم برای خرید شیشه و ساک و... البته من کلا بیشتر از 6 ماه نمیخوام خرید کنم، یعنی از آبان تا عید، همسرم معتقده بچه به دنیا بیاد ببینم تپل، لاغره، سبزه است، سفیده، چی بهش میاد و نمیاد بعد براش خرید کنیم یا یه سری از لوازم مثل صندلی غذا، صندلی ماشین و روروئک رو به خاطر محدودیت فضا میخوام همون شش ماه بعد بخرم، چون از الان باید بخرم بچینم گوشۀ اتاق تا زمانی که دخترم بزرگتر بشه و بتونه ازش استفاده کنه، خوب همون موقع میخرم چه کاریه من خیلی موافق اینجور جشن ها نیستم، حتی جشن جهاز هم نداشتم الانم جشن سیسمونی نخواهم داشت مخالف صد در صد این مراسم های کاذبم انشالله به سلامتی، پس یه توصیه، اگر تهران هستید حتماً برید خیابون بهار، جمهوری اصلاً در حد بهار نیست، قیمت ها خیلی تفاوت نداره ولی کیفیت و مدل ها خیلی متفاوته و بهار خیلی کاملتر و شیکتره من خودم نمیتونم یه دفعه خرید کنم، من باید یه بار برم بچرخم کامل ببینم بعداً برم خرید وسواس خرید دارم هر چی رو هم که میخری سعی کن همونجا باز کنی بررسی کنی اگر برات ضرورت نداره یا دوسش نداری نخری، من یه تشک بازی برای دخترم خریدم گفتن بازش نمیکنن بعد اوردم خونه دیدم عروسک موزیکالش کار نمیکنه بعد هم مغازه دار زیر بار تعویض نمیرفت بنابراین قبل از اینکه خرید کنی همۀ فکراتو بکن اصلاً هم تعارف نکن و خجالت نکش میخوای هزینه کنی پس بهتره حواست رو هم جمع کنی عزیزم
مادر
29 مرداد 93 16:36
جالبه که هم سن هم هستیم عقد شما 2ماه زودتر از ما بوده نی نی جون من گل پسره، منم جشن جهاز نگرفتم به نظرم خیلی کار مسخره ایه. اتفاقا" شبکه بازار هم این چند روز از سیسمونی های مجتمع بهار گزارش پخش می کرد. مرسی پس خودم یه حساب میکنم ببینم حدودا" چقد میشه.
...مامی مریم...
پاسخ
نکن همزادیم چه جالب با هم عقد کردیم و با هم هم بچه دار میشیم ااا فقط توی این مورد اختلاف داریم موافقم من دیروز هم رفتم بهار، یه مقدار خورده ریز گرفتم که عکسش رو میزارم حتماً شد 400 هزار تومن، شما اگر بخوای همه چیز رو تا یکی دوسالگی بگیری اجناسم معمولی باشه تازه خیلی هم خوب نباشه حدودا، 8 تومنی میشه ولی اگر مثل من بخوای تا 6 ماهگی بخری و بقیه رو بزاری بعد از به دنیا اومدن گل پسرت بخری یه مقدار کمتر میشه
مادر
29 مرداد 93 16:59
مریم جان حدودا"با تختت2میلیونو 490 تومان شد اگه درست حساب کرده باشم و جای ریال تومان حساب نکرده باشم .
...مامی مریم...
پاسخ
مرسی که جمع زدی عزیزم فکر کنم تا آخرش حداقل پنج میلیون میشه، چون دیروز گهواره قیمت کردم 300 هزار تومن، صندلی ماشین 500 هزار تومن، سرویس بهداشتی جانسون کاملش 250 هزار تومن، ساک لباس 180 هزار تومن، آویز بالای تخت 120 هزار تومن، کریر 200 هزار تومن و... من هنوز اینا رو نگرفتم